Snakke Snakke Snakke bare for å Snakke …. eller?


Tja, hvor mye snakker du med barna i gruppen din?  Og jeg mener …….. snakker sånn at du kjenner at det var en god samtale – og at du til og med tenker at jeg gleder meg til å snakke mer med henne neste gang – hun var så spennende og   artig å snakke med. Med andre ord: Hvordan ville du vurdert kvaliteten på dine samtaler med barna i gruppen din?Sunni og Carol

 

 

Professor Ingunn Størksen har funnet i sitt prosjekt Skoleklar at voksne i barnehagen ikke er så flink til å ivareta relasjonen med barna – og det er spesielt den verbale kontakten vi er dårlig på.

FYSJ og SKAM – sånn verken bør eller skal det være! 

Jeg tenker at hvis jeg spør hver eneste pedagogisk ansatt i Barnehage-Norge, ville samtlige svare at det er viktig å etablere en god og fin relasjon mellom de voksne og barna og at det å kommunisere med ungene er en av de viktigste nøklene til en god relasjon. Hva er det som skjer da, når vi ikke klarer å etterleve det vi tror på?

I barnehagen har vi stor og flott fokus på aktiviteter. Vi lager julekaker og dorullnisser, vi lager lyslykter og klipper snøkrystaller i papir og både tegner, maler og modellerer 17. mai-flagg til nasjonaldagsfeiring. Vi lager månedsplan etter månedsplan med aktiviteter tilpasset årstid og tema. Vi ønsker å vise frem for foreldrene alt vi har fått gjort og laget – vi kan bevise at vi jobber skikkelig og seriøst med ungene deres.

Må vi virkelig skape et produkt for å bevise for foreldrene at vi tar jobben vår alvorlig? Må vi det?

NEEEI, jeg tror bestemt at det trenger vi overhodet ikke!

Alt det nitidige arbeidet, som nedlegges i formelle planer over hvilke aktiviteter vi skal ha først og sist, bør omgjøres til systematiske planer på hvordan vi skal jobbe med relasjoner, kommunikasjon og samspill i gruppa til enhver tid. Hovedmål i ukeplan og månedsplan skal være fokusert rundt å utvikle gode relasjoner og skape en harmonisk og jevn kommunikasjon mellom voksne og barn, voksne og voksne og barn og barn. Aktiviteter og «produkt-skaping» er utmerkede verktøy for å oppnå hovedmålene.

evalueringsskjemaEvaluering av målene er neste punkt jeg har lyst til å nevne. Hvor flink er du til å evaluere målene dine?  Skriver du ned en ukesevaluering av aktivitetene du har gjennomført? Det kan være lurt, for da ser du tydelig hvordan miljøet og dine fokusområder utvikler seg 😀  

Det trenger ikke være så vanskelig. Hvem samarbeidet godt? Hvem bare kranglet denne uka? Hvordan taklet du din rolle som voksen? Hva var bra? Hva skulle du gjort annerledes?  Hva skal du og barna feire på mandag og hvordan?

 

 

Jeg tenker at relasjoner bygges i millimeter, men brytes ned metervis – så en kontinuerlig vurdering av det sosiale miljøet er nødvendig for å opprettholde bevisstheten og sikre god kvalitet rundt dette arbeidet. Det er ikke så lett å skape produkter å vise frem, derfor er kanskje et skjema lurt å lage.

 

 Sunni du og jeg sammenOg.. neida.. .jeg mener ikke at vi aldri skal lage dorullnisser – absolutt ikke! Men jeg mener bestemt at MÅLET for ukeplaner og månedsplaner absolutt ikke skal være dorullnisser.  Dorullnisse-laging kan være et redskap når vi skal bygge opp og vedlikeholde et godt samspill og miljø. Ulike aktiviteter vi gjør sammen gir oss gode felles opplevelser, som vi kan hente frem og snakke snakke snakke om.

 

 

 

 

 Sunni og miss carol

 

 

 

 

 

 

       

 

 

 

       Hva synes du?

       Snakker vi for lite med ungene og

        er vi for lite delaktig og ansvarlig i

        samspillet i barnehagen?

      

 

 Smask fra siw underskrift

 

 

DEL OG KOMMENTER OG HJELP OSS Å FÅ I GANG EN VIKTIG DISKUSJON OM HVA SOM ER VIKTIG ARBEID I BARNEHAGEN