Hvordan gå fra 1 til 10 på foreldresamtaler?

Hvordan kan du praktisk tilrettelegge for en god samtale med foreldre, som ikke snakker så godt norsk enda? Hva kan du gjøre for å skape en tillitsfull og åpen kommunikasjon der du og foreldrene utvikler en god relasjon? Dette er spørsmål vi vil forsøke å svare på  😀

1. Bestill tolk

tolkEn god tolk er verdt sin vekt i gull 😛 De fleste kommuner har refusjonsordninger, som gjør at du får etterbetalt utgiftene til tolk. En tolk er nødvendig for å sikre at alle  foreldre får samme mulighet og tilgang til informasjon om barnehagen/skolen og barnet sitt, som andre foreldre. Vi foretrekker oppmøtetolk, men telefontolk er et godt alternativ. Vi har hørt eksempel på samtaler der elever har vært tolk for sine foreldre. Det er ikke greit, verken for barnet eller foreldrene.

 

 

Nå skal vi fortelle en sann historie FRA VIRKELIGHETEN 😉  om en skolegutt, som tolket for sin mor 😎  Etter å ha lest denne historien tror jeg de fleste ser betydningen av en profesjonell tolk 😉

”Mohammed og en venn går i 8. klasse og sitter på pc-rommet. De tuller og ler og snakker om lærerne sine. De skriver tulleting om lærerne sine, som ikke egner seg på trykk. De skriver ut teksten, men finner ikke utskriften. Det de ikke vet er at utskriften blir printet ut på REKTORS printer. Det er ingen heksekunst å finne ut hvem som skrev ut teksten og Mohammed blir fort funnet. Rektor ser alvorlig på saken og mor blir kontaktet og innkalt på møte. So far so good 😉

Mor til Mohammed snakker ikke norsk, så Mohammed fungerer som tolk – det er vel ikke vanskelig å forstå hvor dette ender? 😉  Mor spør sønnen sin: hva sier de? Sønnen svarer: ingenting farlig mor, jeg skal forklare deg senere. Teksten blir holdt opp og vist til mor og Mohammed ”justerer” litt på teksten og forteller selvsagt ikke mor hva han har skrevet på ordentlig. Han er jo en flott gutt og har forstått at dette ikke var så lurt å skrive og ønsker ikke å utsette moren for den påkjenning det ville være å forklare hva dette virkelig handler om. Samtalen ender der. Mor vet enda ikke hva Mohammed egentlig hadde gjort galt.”

 

I ettertid kan man riste litt på hodet og le av hele episoden, men jeg tenker at rektor mente det var viktig å snakke med foreldrene og forklare at dette var uakseptabel oppførsel av gutten. Det budskapet forsvant idet ungdommen fikk mulighet til å tolke selv. 

 2. Server kaffe og te

kaffekopp med HPsjokoÅ drikke kaffe og te sammen skaper en koselig atmosfære av gjensidig tillit. I de fleste kulturer er det et tegn på høflighet å servere noe å drikke eventuelt spise når man får besøk. Vi synes at servering av mer enn kaffe og te kan ta fokus fra det som er dagens agenda, men det får være opp til deg å bestemme.

 

 

 

 

 

 3. Ros og skryt

Alle liker skryt og ros og deilige positive tilbakemeldinger – gjør vi ikke? 😀  Derfor start og slutt ALLE foreldresamtaler med positive omtaler om barnet. La det hele tiden skinne gjennom at du liker barnet og at du er takknemlig for at akkurat du får lov til å jobbe med deres barn. For det er jo sånn det er – er det ikke? 

4. Du tar ditt ansvar alvorlig

Vær tydelig på at du og barnehagen/skolen tar oppgaven med å jobbe med barnet alvorlig og at målet er at barnet skal lære mest mulig i barnehagen/skolen. Forklar hvordan dere jobber og vis gjerne bilder av hva dere gjør. Det er så mye enklere å forstå når man kan se på bilder samtidig med at du forklarer.

5. Foreldrenes ansvar

Det er superviktig å få frem hva du forventer av foreldrene. Sørg for å være tydelig og forklar hvorfor du vil at foreldrene skal engasjere seg. I mange land er det uvanlig, og kanskje til og med regnet som uhøflig at foreldrene skal blande seg inn i skolens anliggende. Det kan være lurt å spørre foreldrene om de vet hvilke forventninger det var til dem i hjemlandet og så forklare hvordan norske pedagoger tenker er godt skole – hjem samarbeid.

Lag gjerne en liste til foreldrene med hva som forventes av foreldre i Norge:

  • Oppmøte på foreldremøter
  • Dugnader
  • Når skal barnet leveres og hentes
  • Klær som er best for barnet
  • Mat og drikke som er sunt og viktig for barnet

Sørg for at foreldrene opplever at vi er lagspillere som skal gi barnet deres de beste spilleforhold – hva ønsker vel vi foreldre mer enn det?!

Vi opplever at det er helt nødvendig å være tydelig. Ikke pakk ting inn så mye at budskapet blir ubegripelig og uforståelig. Da oppnår du ingenting! Vi har et uttrykk i Norge: ”som du roper i skogen, får du svar” – så hvis du er utydelig i ditt budskap – vil du få svar etter tiltale  🙄

Ulik bakgrunn kan gi ulik forståelse

Det kan være så enkelt at ulik referanseramme – gjør at vi oppfører oss på en måte som den andre ikke forstår. Har du tenkt på at foreldre som kommer fra land med autoritær ledelse ofte ikke er vant til at lærere stiller dem spørsmål? De har stort sett blitt møtt med hva som kreves av dem og ikke hva de tenker om opplæringen. De er vant til lærere som har svaret på ”alt” og som har en autoritær samspillstil. Det ville oppleves som en fornærmelse hvis foreldrene skulle blande seg inn i arbeidet med barna. Lærerne vet best og foreldrene skal være takknemlig for alt barnet lærer uten å blande seg inn. Da er det nok ikke så lett plutselig å skulle mene noe eller blande seg inn i hvordan du jobber. Kanskje blir de til og med usikker når du stiller spørsmål. Kan du ikke jobben din? Er du usikker?  Alle spørsmålene som du mener så godt, kan gjøre foreldrene usikre.

Vi har flere ganger opplevd foreldre og også lærere fra andre land som blir usikre på oss når vi spør for mye, og noen ganger til og med stiller spørsmål om vår kompetanse »Hvorfor spør hun så mye, vet hun ikke selv?» Sjekk ut hvordan det er i hjemlandet og forklar hvorfor vi stiller så mange spørsmål.

6. Hjelpemidler det er lurt å ta med

  • Bilder av aktiviteter og opplevelser
  • Konkreter til f.eks eventyr eller bøker som er tema.
  • Veske med klær etter vær (Se tidligere blogg: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær )

NÅ mener vi bestemt du skulle være minimum en 10er i foreldresamarbeid — kanskje en 12er også  😛

signatur anne og siw kreativ

 

Hva gjør du for å få til et godt samarbeid med foreldre?

kommenter og del HER: